onsdag 27 oktober 2010

En big käftsmäll

Jag blir så frustrerad. Det är en kille i Måns grupp på dagis som har som favoritlek att gå runt omkring och slå de andra barnen. Av någon anledning är Måns en av de mest utsatta. Idag när jag hämtade honom så slog killen Måns hårt rakt framför mina ögon. Min första instinkt är "Vafan gör du unge!" man blir ju så irriterad när någon är dum mot ens egna lilla barn. Men som förnuftig vuxen jag är sa jag lugnt "Nej, sådär får man inte göra!" men två minuter senare i kapprummet får Måns en ny smäll. Som tur var såg en av fröknarna det så hon sa till honom.

Men hur ska man tackla sånt här? Känns som fröknarna säger till honom hela tiden och inget händer. Måns blir ju ledsen och helst av allt skulle jag vilja att han slår tillbaka så killen lär sig, men då är han ju inte bättre, så det får han inte göra.

1 kommentar:

P.E. King sa...

Hade ett liknande problem då vår äldsta son gick i förskolan. Det löste sig ganska enkelt efter att min pojke lappat tillbaka. Idag är de bästa polare, det fanns väl ett behov av att fixa rangordningen antar jag.

Jag vet att det inte är politiskt korrekt, men jag skulle nog lita till instinkten och låta honom slå tillbaka (om han känner för det). Om du inte tycker det är okej kanske ett bättre alternativ kan vara att ta ett litet snack med fightern. Skräm honom så där lite lagom, en skarp blick och ett par bestämda och väl valda ord kan göra susen ibland.