lördag 27 februari 2010

Idag är en sur dag

Att vi svenskar ska vara så ohjälpsamma! På bussen reser sig inte folk när gravida, små barn och äldre kommer på, man får aldrig hjälp av eller på bussen med barnvagnen eller hjälp om man fastnar med vagnen i ett ishål på trottaren.

Istället suckar många när små barn och barnvagnar kommer på bussen och att man blockerar trottaren om man fastnat och inte kommer loss. Att inte folk kan tänka på att om jag hjälper den här stackars mamman så kommer jag fortare förbi plus att jag gjort en god gärning idag!

Gravida mamman med en liten son på bussen blev så överlycklig tidigare i veckan när jag erbjöd dem min plats. Tycker det är min skyldighet som medmänniska.

Tänk i New York i somras när jag var gravid, jag hann knappt komma på tunnelbanan förren minst tre personer erbjöd mig sin plats. Vart man än var så fick man hjälp! Mammor (och pappor för den delen) med barnvagnar har det betydligt lättare i den storstan än vad vi har i Stockholm.

Skärpning svenskar! Råkade nämligen ut för en massa egosvenskar idag när vi var nere på stan, Jag som i princip aldrig är sur kom hem sur som ett bi .. grr måtte det gå över snart!

2 kommentarer:

Weronica sa...

Det är helt galet att ett helt folk kan vara så otrevliga när man tänker efter. Ingen direkt som håller upp dörrar heller när man är ute. Och om man råkar ge någon ett leende då blir man ju nästan dumförklarad.

Lotta sa...

Visst är det så! Höll upp dörren för en mamma med vagn i fredags när jag var i Söderhallarna, fast jag själv hade med Måns + barnvagn med Maja. Hon blev helt överlycklig precis som att hon aldrig råkar ut för det! Hon tackade och log och pratade på en massa om hur snäll jag var .. kul att någon blir så glad men det är ju lite sorgligt .. vad är vi för folk egentligen?